מלאכים ממש כבני אדם
על זהות המלאכים ששלח יעקב לאחיו עשו נחלקו רבותינו במדרש [בראשית רבה וישלח עה]: 'אלו שלוחי בשר ודם, רבנן אמרי מלאכים ממש' . אכן, ההבנה שיעקב שלח 'מלאכים ממש' מדהימה במשמעותה אולם עיון בפשטי הפסוקים כמעט מכריח זאת. כך מביא למשל הכלי יקר מספר הוכחות לפרשנות זו: 'סמיכות שליחות זה לפסוק 'ויפגעו בו מלאכי אלהים',.. ראשי תיבות מחני"ם: מאותו חיל נטל יעקב מלאכים, ממה שכתוב 'וישובו המלאכים' ולא מצינו שהלכו,.. מלשון 'לפניו' שלא הוזכר כי אם כאן' . מלבד הדיוקים בלשון הפסוקים מצאנו כמה סברות לבחירה לשלוח מלאכי עליון לעשו במקום שליחים בשר ודם. כך למשל מונה אור החיים מספר טעמים להימנעות מלשלוח בני אדם: רצון להרשים את עשו שהיה אדם חשוב, חשש שעשו יכה את השליחים ויגיע במהירות ליעקב, שליחה של שליחים שיכולים לדעת מה רצונו הפנימי של עשו או למעשה ניסיון להפחיד את עשו או להפתיע אותו. רבינו בחיי מחבר את שני הפירושים וטוען שהיו כאן גם אנשים בשר ודם וגם מלאכי אלוקים: "ושלח אליו שלוחיו, עבדיו ואנשי ביתו, ושלח עמהם מן המלאכים שפגעו בו.. שהרי מלת המלאכים...