אהיה למי שאהיה
שם ליחיד ושם לרבים במעמד הסנה, משה שואל את הקב"ה כמה וכמה שאלות, באחת מהן הוא שואל לשמו - "וְאָמְרוּ לִי מַה שְּׁמוֹ מָה אֹמַר אֲלֵהֶם" (שמות ג יג) . במענה לשאלה זו הוא מקבל תשובה כפולה ומכופלת: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה. וַיֹּאמֶר כֹּה תֹאמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶהְיֶה שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם. וַיֹּאמֶר עוֹד אֱלֹהִים אֶל מֹשֶׁה כֹּה תֹאמַר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אֱלֹהֵי יִצְחָק וֵאלֹהֵי יַעֲקֹב שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם זֶה שְּׁמִי לְעֹלָם וְזֶה זִכְרִי לְדֹר דֹּר. לֵךְ וְאָסַפְתָּ אֶת זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם ה' אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נִרְאָה אֵלַי אֱלֹהֵי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיַעֲקֹב" (שמות ג יד-טז) . כמה וכמה שמות מגלה ה' למשה - " אֶל מֹשֶׁה", "לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל", "אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל", "זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל" . רבנו בחיי מאריך בארבעת התשובות הללו, אולם אנו נבקש להתבונן בשם הראשון והמופלא שביניהם אותו שנאמר למשה רבנו - ...