ערבות של יראה ושל אהבה
כשמשה רבינו מבקש להציג בפני עם ישראל את מעמד הר גרזים והר עיבל הוא פותח בלשון סותרת (דברים יא כו, כט) - 'רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה.. וְנָתַתָּה אֶת הַבְּרָכָה עַל הַר גְּרִזִים, וְאֶת הַקְּלָלָה עַל הַר עֵיבָל'. תחילת הפסוק מדברת בלשון יחיד - 'רְאֵה' ואילו חתימתו מדברת בלשון רבים - 'לִפְנֵיכֶם'. שינוי הלשון מביא את הפרשנים לעסוק ביחס שבין היחיד אל הכלל בכל הקשור לשכר ולעונש הניתן על קיום המצוות. כך כותב בין היתר בעל כלי יקר (דברים יא כו) - 'כי שם נעשו כל ישראל ערבים זה בעד זה ומצד הערבות רבים נתפסים בעון היחיד' . הפניה אל היחיד באה לומר לכל אחד מישראל שהוא מסוגל לגרום לרבים לזכות לברכה של הר גריזים או חס וחלילה לקללה הניתנת על הר גריזים. השלכותיה של הערבות הזו משמעותיות ביותר ולכן הן מאפשרות, שלא לומר מחייבות, למחות ביחיד החוטא ומזיק לכלל ישראל. באופן הזה מתבטא הכלי יקר (ויקרא יט יז) - '.. הערבות של כל ישראל גורם התוכחה ואם אינו מקבלה אזי נקי הוא ממנו כי אין שורת הדין נותן שיסבול אחד בעד חבירו שאינו...