שתי שתיקות ומרור אחד
מילים רבות נאמרו על שתיקה אחת המצויה בפרשתנו - 'וַיִּדֹּם אַהֲרֹן' (ויקרא י ג) . שתיקתו של אהרן הרואה את בניו הנשרפים ביום חגם. מי שנבחר על מנת לשמש לפה בשביל משה, נצטווה לברך את ישראל ורדף שלום במילותיו המפייסות, מתבלט דווקא בשל יכולתו לשתוק. אהרן הצליח בשתיקה רועמת אחת לשאול ולענות, להרהר ולהשיב כאשר משה עדיין מנסה לבחור את מילותיו. אבל שתיקתו של אהרן אינה השתיקה היחידה במהלך חייו. במקום נוסף אנו לא שומעים את אהרן מדבר, למרות שהדבר כמעט מתבקש מאליו. במחלוקת קרח ועדתו המבקשת לערער את מעמדו של אהרן, משה נופל על פניו ומפציר בעדת קורח אבל אהרן שותק ולא משיב דבר. אהרן בוחר שלא לענות למלעיזים עליו גם במקום שבו שתיקתו תתפרש כהודאה בנכונות טענותיו. 'כי אהרן במוסרו ובקדושתו לא ענה דבר בכל המחלוקת הזו , ויהי כמחריש וכמודה שמעלת קרח גדולה ממעלתו' (רמב"ן במדבר טז ד) . שתי שתיקות אלו המתבלטות בחיים שלמים של 'שפתי כהן ישמרו דעת' (מלאכי ב ז) , נובעות ממקום אחד. היכולת לקבל את הדין האלוקי בשתיקה משלימה, היא למעשה פיתוח של היכולת לקבל עלבון אנושי בשפתיים חשוקות...