חסרון שיש בו משמעות
הלשון המיוחדת בה משתמש הקב"ה בתחילת פרשיית קרבן העולה (ויקרא ו ב): "צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמֹר" הביאה את המדרש למצוא בבקשה זו משמעות רחבה יותר. כך הם דברי המדרש (ספרא צו א) המפורסמים: "אין צואה אלא זירוז מיד ולדורות, אמר רבי שמעון: ביותר כל מקום שיש חסרון כיס". דבריו של רבי שמעון מצריכים ביאור - איזה חסרון כיס, הפסד ממוני או נזק כלכלי, מתקיים בציווי על קרבן העולה המצריך את לשון הציווי. בשל הקושי הזה, רמב"ן מבאר כי דברי רבי שמעון לא נאמרו על נידון דידן אלא על עניינים אחרים. רבי שמעון רוצה לומר, בניגוד לדעת תנא קמא, ניתן לצוות גם "בדבר שאינו מיד ולדורות, בעבור שיש בו חסרון כיס". דוגמאות למקרים אלו מוצא רמב"ן במקרים נוספים שבהם התורה משתמשת בלשון הציווי, כגון הבאת שמן המאור ומתן ערים לתושבות הלווים. מי שהאריך לבאר את דברי רבי שמעון המקשר בין הציווי לחסרון הכיס, הוא רבי חיים בן עטר - ה'אור החיים' הקדוש. ששה פירושים - שלו ושל אחרים - מביא 'אור החיים' לביטוי 'חסרון כיס'. פירושים הנעים מניסיון למצוא הפ...