תהליך שחייב להיעצר

התורה מצווה על הוריו של בן סורר ומורה להביאו לבית הדין על מנת להוציאו להורג. המפרשים שואלים שאלות רבות על דין תמוה זה. ראשית, הבן הזה מתואר כבן זולל וסובא המתחצף להוריו, עבירות חמורות אולם לא כאלה המצדיקות הריגה. שנית, הקב"ה סירב לפגוע בישמעאל למרות הצרות הרבות שעשה בעתיד, בשל העיקרון שאדם נידון לפי מעשיו בהווה - "באשר הוא שם". עיקרון זה לא נשמר כאן, כשהבן נהרג בסקילה על עבירות קלות ביותר בשל החשש שמצבו הרוחני יתדרדר.

רבנו יוסף חיים מבגדאד ביאר, שבניגוד לישמעאל - בן סורר ומורה נמצא *בתהליך* של התדרדרות. אין מדובר בילד תמים שחזו לו עתיד מסוכן או במישהו שמעד בחטא חד פעמי. מדובר באדם שהחל בשרשרת מעשים של ליסטים המובילים למציאות חמורה ביותר. משום כך, התורה מצווה להרוג מישהו על עצם הימצאותו בדרך כזו, שאחריתה נוראה ביותר.

למרות שהחשש הוא שהבן הסורר יהפוך לרוצח, הוא נענש בסקילה שהיא חמורה יותר מעונשו של הרוצח בעצמו שמיתתו בסייף. דבר זה מוסבר גם הוא על פי דברינו, מי שנמצא בתהליך של חטא ועוול - נמצא במדרגה הגרועה ביותר. לא מדובר במישהו שבהחלטה של רגע החליט לרצוח. אלא במישהו שאימץ לעצמו אורח חיים של זלילה וזלזול, ואורח חיים כזה כדאי לגדוע לפני שיהיה מאוחר מדי..

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה