ובכן, מה נעדר היה איש עתי
אתי
משלח [רש"י
- בא האיש המשלח את השעיר לעזאזל ליום המחרת],
מצאו
בשוק לכהן גדול-
אומר
לו: אישי כהן גדול! עשינו שליחותך [רש"י - מכבדו לפני הבריות].
מצאו
בביתו-
אומר
לו: מחיה חיים, עשינו שליחותו.
...
אתהלך
לפני ה' בארצות החיים - אמר רב יהודה: זה מקום שווקים.
תלמוד
בבלי מסכת יומא דף עא עמוד א
בכל יום כיפור, בשעה
של צהרים - בסדר העבודה, כשחמה בלב שמים
כולם חושבים ומספרים על
הכהן הגדול - אבל אני נזכר באיש העתי, המאובק בחול
זה, שלא הפרישו מראש,
שמא יפסל - אלא הכינו מאתמול להיום, בלי להתבלבל
לא קראו לו 'אישי' או
הסתייגו 'שמא לא למד' - כבר שנים שהוא מכיר את המדבר כמלומד
ולא הוליכוהו, קראו
לפניו או העסיקו אותו - רק מעט, מרחק סוכה אחת, יקירי העיר ליוו איתו
ולא בכו שהשביעוהו,
שמא חשדו בנפש כשרה - כי אינו נכנס למקום שלהבת, רק לארץ גזרה
ולא כולם הביטו בו
בחרדה, כמלאך משרת וקדוש - בחוצפתם, משערו המדובלל ניסו לתלוש
ובכלל, הוא אינו כהן,
סתם איש מן הגליל - ולא נהדר מראהו כפעמוני זהב בכנף מעיל
הוא לא עומד בכותל
המזרח, לו המעמד זר - הוא מתהלך בין סוכות, כאורח לא מוכר
ומציעים לו משקה
ומאכל, אולי כנימוס - אבל, הוא מסרב, יש לו יום די עמוס.
ולא קשרו לרגליו
שלשלת, שמא יתפגל - רק הוא נאבק בשעיר, שירד ויתגלגל
ובסוף היום, אין הוא
עושה לאוהביו ארוחה - רק מחכה בסוכה במדבר, בודד, עד החשכה
ובמקום להצניע בגדים
שנכנס לפני ולפנים - בגדיו טמאים, צריכים כיבוס כאילו היו מטונפים
ולמחרת, פוגש את
עמיתו הגדול ועמו מסיח - וכולם רואים איך הוא מצטייר רק כשליח
ושניהם, שניצלו ממוות
של חום ומצוות אלוהים - נפגשים בטבעיות בשווקים, בארצות החיים
אבל, בבית, כשאיש לא
מאזין - ההבדל מטושטש, קשה מאוד להבחין
בין השחקן הראשי לעוד
אחד ממאות הניצבים - כולם שליחים של מחיה מתים ברחמים רבים
וכמו שני השעירים
הדומים במראה ובקומה ובדמים - גם האנשים, אחרי הכול, כל כך דומים
וככה, אני חושב
לעצמי, במחשבות והרהורים - איך האמת נאמרת בחדרי חדרים
ונזכרתי בכל אנשי העיתים
שאנחנו שולחים אל המדברות - בחייל, ברופא במיון, אימא בין נדנדות
וכולם שליחים נאמנים
של העתים, הזמנים הדוחקים - מתאבקים, נאבקים, מאובקים
ובעצם, לא ודאי שיש
הפרש או הבדל - כי אחרי הכול, כולנו שלוחי האל
והוא ביקש שניכנס אל
הקודש וגם נצא למדבר - זה הקופח, הלא נוח, הפחות מוכר
וכך, שחציו של לשון
הזהורית קשור בפתח ההיכל - והחצי השני בין קרנות השעיר המגולגל
המציאות משלימה את
עצמה למרות שהיא מורכבת - אלף עזאזל עם איש אחד מבעד לפרוכת
וכולו, כולו הופך
לבן, בשליחותו של מי שאמר והיה העולם
תגובות
הוסף רשומת תגובה