העוקץ של ברכת בלעם
כשהתלמוד (בבא בתרא יד ב) מונה את ספרי התנ"ך ומחבריהם הוא מציין "משה כתב ספרו ופרשת בלעם ואיוב" . אמירה זו קשה מכמה אנפין, אם ספרו של משה היינו התורה הרי שהיא נאמרה כולה מפי הגבורה ומה לנו שמשה כתב אותה. כמו כן, אם משה כתב את כל התורה מדוע פרשת בלעם מוגדרת באופן נפרד ככתיבה נוספת של משה. ביישוב השאלה השנייה מפרש רש"י שמשה כתב את פרשת בלעם דהיינו "נבואתו ומשליו אף על פי שאינן צורכי משה ותורתו וסדר מעשיו'. דברי רש"י גם הם מוקשים מאוד, כפי שכתב השל"ה - "לא זכיתי להבין ... הלא כל הספורים שבתורה כמו הריגת קין להבל וכיוצא בהן אינן לכאורה צורך התורה וסדר מעשיו של משה.., ומה שכתוב 'ותמנע היתה פלגש' הוא תורת ה' כמו שמע ישראל?!" . ולא זו בלבד, אלא שפרשת בלעם אינה כזו שאין בה צורך לתורת משה אלא ההיפך - זו אחת הפרשות העשירות ביותר בענייני תורה ועם ישראל!. מה אם כן מנסה לחדש לנו התלמוד בגילוי שמשה כתב ספרו יחד עם פרשת בלעם?. לא מן הנמנע לומר, שספרו של משה היינו חומש דברים, שהוא אכן חומש מחומשי התורה אבל נכתב מדבריו של משה בהשראה