לחמה של תורה
בין מצוות השדה אנו מוצאים את מצוות פאה, לפיה אסור לחקלאי לקצור את כל שדהו אלא להשאיר בפינת השדה שיבולים שלא נקצרו לעניים. המעניין הוא שהתורה מציינת את המצווה הזו פעמיים. פעם אחת בין מצוות התלויות בארץ בפרשת קדושים (ויקרא יט ט) - ''וּֽבְקֻצְרְכֶם֙ אֶת־קְצִ֣יר אַרְצְכֶ֔ם לֹ֧א תְכַלֶּ֛ה פְּאַ֥ת שָׂדְךָ֖ לִקְצֹ֑ר וְלֶ֥קֶט קְצִֽירְךָ֖ לֹ֥א תְלַקֵּֽט". בפעם השנייה, התורה בוחרת להשתמש כמעט באותם מילים בתוך כדי תיאור מצוות החגים (ויקרא כג י, כב): ".. כִּֽי־תָבֹ֣אוּ אֶל־הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֤ר אֲנִי֙ נֹתֵ֣ן לָכֶ֔ם וּקְצַרְתֶּ֖ם אֶת־ קְצִירָ֑הּ וַהֲבֵאתֶ֥ם אֶת־עֹ֛מֶר רֵאשִׁ֥ית קְצִירְכֶ֖ם אֶל־הַכֹּהֵֽן:.. וּֽבְקֻצְרְכֶ֞ם אֶת־קְצִ֣יר אַרְצְכֶ֗ם לֹֽא־תְכַלֶּ֞ה פְּאַ֤ת שָֽׂדְךָ֙ בְּקֻצְרֶ֔ךָ וְלֶ֥קֶט קְצִירְךָ֖ לֹ֣א תְלַקֵּ֑ט לֶֽעָנִ֤י וְלַגֵּר֙ תַּעֲזֹ֣ב אֹתָ֔ם אֲנִ֖י ה֥' אֱלֹהֵיכֶֽם". רבותינו הראשונים למדו מהמיקום של מצוות התלויות בארץ בין מצוות החגים מספר רעיונות ודינים בסיסיים. רש"י מבאר שהדבר נועד לחייב שני לאווין על מי שאינו שומר את מצוות פאה. בביאור הקשר לק