ציצית - לרבות יחידים!
פרשת ציצית פותחת בציווי למשה רבנו לומר את דיני המצווה לבני ישראל [במדבר טו לז-לח]: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם וְעָשׂוּ לָהֶם צִיצִת..". ריבוי לשונות האמירה בתחילת הפרשה מביאים את חז"ל לרבות אנשים נוספים המחויבים במצוות הציצית. וכך נדרשים הפסוקים בספרי [ספרי זוטא טו לח]: "ויאמר ה' אל משה לאמר" - לרבות יחידים, "דבר אל בני ישראל" לרבות את הגרים "ואמרת אליהם" ריבה עבדים משוחררים. דרשתו הראשונה של הספרי אינה מובנת, מה פשר הריבוי של היחידים המחויבים גם הם בציצית שהיא מצוה מהתורה ככל מצוות התורה. ביישוב דברים אלו נסתייע בפירוש משך חכמה [במדבר טו לח]. ראשית, מבאר רבנו ה'משך חכמה' שיחידים הם תלמידי חכמים הראויים להתמנות כפרנסים על הציבור. הגדרה זו שאובה מדיני תעניות על הגשמים בהם היחידים מקדימים להתענות כבר בתחילת עונת הגשמים. מדובר למעשה באנשים מיוחדים מאוד, בקיאים מאוד בהלכות רבות ומסוגלים להשיב לשאלות בכל חלקי התורה ומאידך גם חריפים בעסקיהם ומצויים במשא ומתן [ראה