רשומות

מציג פוסטים מתאריך דצמבר 31, 2017

שמיעת התפילה וראיית המתפלל

מאות שנים של שעבוד במצרים מגיעים לנקודת המפנה המתוארת בשלושה פסוקים בלבד [שמות ב כג-כה]: "וַיְהִי בַיָּמִים הָרַבִּים הָהֵם וַיָּמָת מֶלֶךְ מִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיִּזְעָקוּ וַתַּעַל שַׁוְעָתָם אֶל הָאֱלֹהִים מִן הָעֲבֹדָה: וַיִּשְׁמַע אֱלֹהִים אֶת נַאֲקָתָם וַיִּזְכֹּר אֱלֹהִים אֶת בְּרִיתוֹ אֶת אַבְרָהָם אֶת יִצְחָק וְאֶת  יַעֲקֹב: וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֵּדַע אֱלֹהִים:" פסוקים אלו מעלים תמיהות רבות, כיצד עד לאותו רגע בני ישראל לא התפללו אל אלוהיהם שיצילם מהשעבוד הנורא. גם אם נתלה את הימנעותם של ישראל מתפילה בטרדותיהם הרבות, מה קרה ביום מותו של מלך מצרים שחולל את השינוי. לשונם של הפסוקים גם היא מעלה תמיהות רבות, נדיר למצוא בסמיכות לשונות רבים כל כך של תפילה: אנחה, זעקה, שוועה, נאקה. הנצי"ב מבאר שמותו של פרעה הביא את ישראל להתפלל בשל ההמולה הרבה שגרמה הלוויה ' 'והיה באותו יום יום מנוחה מן העבודה כדרך המלוכה, שהיו כל שרי פרעה טרודים בהספדו, וגם את עבדיו העברים הניחו בזה היום ". המנוחה של ישראל גר