רשומות

מציג פוסטים מתאריך יולי 19, 2020

התשובה שאחרי התשובה

הגמרא (ראש השנה יח ב) מגדירה את מעמדן של תשובת היחיד למול תשובת הרבים. תשובתן של הרבים מתקבלת תמיד כפי לשון הפסוק (דברים ד ז) - "כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו כַּה' אֱלֹהֵינוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו" . קרבת אלוהים לעמו היא המאפשרת עשיית תשובה ציבורית המתקבלת בכל עת. אבל כשמדובר על היחיד, יש צורך במאמץ אדיר שכן אלוהים מתגלה אל היחיד רק כשהוא דורש את קרבתו ועל כך ציווה הנביא "דִּרְשׁוּ יְהוָה בְּהִמָּצְאוֹ, קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב" (ישעיהו נה ו) . לא זו בלבד, חז"ל מגלים לנו שהדרישה הזו מתאפשרת רק בעשרת ימי תשובה שבהם יש קרבה יתרה. כלומר, הקביעה אם ומתי התשובה מתקבלת תלוי במידת הקרבה בין האדם לאלוקיו.   תשובת הרבים אינה רק תיקון של חטא כזה או אחר, זו התקרבות פנימית בין האומה לאלוהיה. ההתקרבות הזו ממילא ממיסה את כל החטאים והעוונות שהצטברו בשל מעשי כל אחד ואחת. תשובתו של היחיד לעומת זאת היא בעיקר תיקון נקודתי של הקלקולים שעשה בעבר. אם נבקש להמשיל את שני התהליכים הללו הרי שיחיד החוזר בתשובה הוא כמו פועל המבקש לתקן את טעויותי