רשומות

מציג פוסטים מתאריך אוגוסט 16, 2020

בכי השופר בשבת

  הלכה ידועה היא, שאנחנו לא תוקעים בשופר כאשר ראש השנה חל בשבת בשל תקנת חכמים. הלכה זו מובאת במשנה (ראש השנה ד א) , המחלקת בין המקדש לשאר המקומות: ''יום טוב של ראש השנה שחל להיות בשבת - במקדש היו תוקעין אבל לא במדינה'' . בתלמוד הבבלי והירושלמי מובאים נימוקים שונים לכך שחכמים ביטלו תקיעת שופר בשבת. התלמוד הבבלי נימק את הדין בגזירת חכמים המבקשת לפתור בעיה מקומית, האיסור לתקוע נובע מחשש הלכתי של הוצאת השופר מרשות לרשות שלא לצורך מצווה. אבל בתלמוד הירושלמי (ראש השנה יח ב) דורשים חכמים את הכפילות בלשון הפסוקים ומסיקים יסוד כללי המבקש להפריד בין מהות השבת ועניין התקיעה בשופר. שכן כאשר מעיינים בלשון התורה, רואים בפשטות שהיא כותבת את עניין השופר בשתי לשונות. בחומש ויקרא (כג כד) כתוב: "בַּחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֜י בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֗דֶשׁ יִהְיֶ֤ה לָכֶם֙ שַׁבָּת֔וֹן, זִכְר֥וֹן תְּרוּעָ֖ה מִקְרָא־קֹֽדֶשׁ" ואילו בחומש במדבר (כט א) כתוב: "וּבַחֹ֨דֶשׁ הַשְּׁבִיעִ֜י בְּאֶחָ֣ד לַחֹ֗דֶשׁ מִֽקְרָא־קֹ֙דֶשׁ֙ יִהְיֶ֣ה לָכֶ֔ם,.., י֥וֹם תְּרוּעָ֖ה יִהְיֶ֥ה לָכֶֽם" . מכך דו