רשומות

מציג פוסטים מתאריך נובמבר 25, 2018

מחשבה ומעשה בגפן ובנר

בחלומו של שר המשקים הוא מתאר גפן עם שלושה ענפים (בראשית מ י) : 'וּבַגֶּפֶן שְׁלֹשָׁה שָׂרִיגִם וְהִיא כְפֹרַחַת עָלְתָה נִצָּהּ הִבְשִׁילוּ אַשְׁכְּלֹתֶיהָ עֲנָבִים' . שלושת השריגים היו רמז לשלושת הימים שיעברו עד להתגשמות החלום, אולם בספרי הדרש הם נדרשו לעניינים נוספים. הגפן המתוארת בחלום כוללת שלושה חלקים: ענפים - שריגים, ניצני פרחים ואשכולות ענבים. החלקים הללו נמשלים לתהליכים של העשייה האנושית. השורש הראשוני מבטא את המחשבה, כדברי הפסוק המשווה את הרהור הלב לשורש: 'פֶּן יֵשׁ בָּכֶם.. אֲשֶׁר לְבָבוֹ פֹנֶה.. פֶּן יֵשׁ בָּכֶם שֹׁרֶשׁ פֹּרֶה רֹאשׁ וְלַעֲנָה' (דברים כט יז) . הפרחים העולים מרמזים את הדיבור הנאה כמאמר המליצה - 'בשעה שהיה אדם אומר דבר מתוקן לפני רבי טרפון, היה אומר: 'כפתור ופרח!'' (בראשית רבה צא יב) . הפירות הסופיים מקבילים למעשים ולהשפעה בפועל של האדם על אחרים - 'כִּי פְרִי מַעַלְלֵיהֶם יֹאכֵלוּ' (ישעיהו ג י) . ה'בן איש חי' (בן איש חי הלכות, שנה ראשונה, וישב) מוצא את החלקים הללו גם במבנה של הנר - 'כי הנר כולל

יוסף ורחל בדרך למצרים

בשירת הבקשות מדי שבת, נהגו יהודי מרוקו לחתום את סדר שירת הבקשות בחלק ה'קצידה'. הקצידה, שתרגומה הוא 'סיפור', מעלה את סיפור פרשת השבוע בצורה דרמטית תוך שילוב יסודות ממדרשי חז"ל ומן הפרשנות למקרא. אחת ה'קצידות' המפורסמות היא 'קצידת יוסף הצדיק', המתארת את קורות חייו של יוסף וירידתו למצרים. בין שורות הפיוט מובא המשפט [בתרגום לעברית]: 'אחז בו הישמעאלי והרכיבו על חמורו, חלפו בקרבת קבר אמו רחל, ישב יוסף צווח על זאת הבגידה בזעקות, אמרה אמו : קבל הצרה' . הפיוט מתאר למעשה ביקור של יוסף בקבר אמו, בדרכו למצרים, שבו הוא זועק על מכירתו והיא מנחמת אותו - 'קבל הצרה!'. הפיוט מתאר ביקור מרגש שאין לו זכר בפסוקי התורה אולם מתואר בספר הישר. כך מובא בספר הישר (וישב עמ' 137-138) - 'וילכו האנשים בדרך ויעברו מדרך אפרת, אשר עם קבורת רחל. ויגיע יוסף עד קבר אמו וימהר וירץ יוסף אל קבר אמו ויאמר: 'אמי אמי יולדתני עורי וקומי וראי את בנך איך נמכר לעבד ואין מרחם. קומי וראי בנך והביטי אליו וראי, את דמעות עיני הנוזלות על לחיי. אמי אמי עורי

לא יכולים לדבר!

המדרשים והפרשנים מתארים את האופן שבו האחים מתנכלים להרוג את יוסף. המכנה המשותף לכולם הוא שהאחים תכננו מוות ב'שלט רחוק', ע"י כלבים או חיצים. כל התכנון הזה נעשה עוד לפני שיוסף מגיע אליהם והם בכלל שומעים מה ברצונו: שכל טוב (בובר) בראשית פרשת וישב פרק לז ובטרם יקרב אליהם. בתוך ד' אמות פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) בראשית פרשת וישב פרק לז ויראו אותו מרחוק ובטרם יקרב אליהם ויתנכלו אותו להמיתו. מיד שיסו בו את הכלבים. כלי יקר בראשית פרק לז כי רצו להמיתו מרחוק על ידי חץ הממית בטרם יקרב אליהם, מדה כנגד מדה כי הוא שלח בהם חץ לשונו הממית אף מרחוק על כן רצו גם הם להמיתו מרחוק על ידי חיצים וזה שנאמר (שם מט כג) וישטמהו בעלי חיצים הם אחיו שרצו לשלוח בו חיצים. אין כאן ויכוח, אין עימות או שיחה כלשהי, האחים לא מחפשים הזדמנות להטיח ביוסף האשמות או ללמדו דברי מוסר. אם נתבונן נראה שהמעשה החמור הזה - תכנון רצח ומכירה לעבדות - התחיל גם הוא בריחוק והימנעות משיחה ודיבור. בראשית פרק לז (ד) וַיִּרְאוּ אֶחָיו כִּי אֹתוֹ אָהַב אֲבִיהֶם מִכָּל אֶחָיו וַיִּשְׂנְאוּ אֹתוֹ וְלֹ