רשומות

מציג פוסטים מתאריך דצמבר 1, 2019

צדק כפול

באחד הפסוקים המופלאים בפרשה העוסקים בתיקון המשפט נאמר (דברים טז כ) - 'צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ' . התורה אינה מפרטת מהו האופן שבו יש לרדוף אחרי הצדק ומאידך בוחרת בלשון כפולה של המילה 'צדק'. גם הנימוק שהתורה מביאה לרדיפת הצדק והשכר הבא בעקבותיה - חיים וירושת הארץ - לא נראה כקשור למהות הציווי. נבקש להאיר קו פרשני מופלא לפסוק זה, המיוסד על פרשני התורה בדרך הקבלה ותורת הסוד. רמב"ן (שם) מביא את דברי מדרש ר' נחוניא בן הקנה - חיבור קבלי עתיק וקדמון - המגדיר את המושג 'צדק'. צדק היא מידת הדין ששורה בעולם והיא תובעת מן האדם לשפוט את מעשיו והתנהלותו. אם האדם יבחר לדון את עצמו הוא יזכה לחיים ארוכים אולם אם הוא יתעלם ויתמלא באדישות, המציאות תשפוט אותו בעל כורחו. התביעה לרדיפת צדק אם כן, היא תביעה לחשבון נפש ושיפוט עצמי מתמיד. תוצאותיו של השיפוט הזה יהיו חיים מלאי שלווה וירושת הארץ במתנה גמורה. דברים כגון אלו מובאים בכתבי רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן א טו) , שמאריך לתאר את הה

שבע ברכות מלאים

הזוג הראשון שחגג את שבעת ימי ה'שבע ברכות' היו יעקב ולאה. אחרי הגילוי של ההחלפה והויכוח עם לבן נקבע הסכם - "מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת וְנִתְּנָה לְךָ גַּם אֶת זֹאת בַּעֲבֹדָה אֲשֶׁר תַּעֲבֹד עִמָּדִי עוֹד שֶׁבַע שָׁנִים אֲחֵרוֹת". כלומר, אחרי שבע שנים שיעקב עבד עבור רחל, הוא נושא כעת את לאה. רק בתום שבוע השמחה של שבע ברכות הוא ישא את רחל ואז יתחיל לעבוד עבורה עוד שבע שנים. *** מה עושה יעקב בימים האלו?, הפסוק מגלה - "וַיַּעַשׂ יַעֲקֹב כֵּן וַיְמַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאת". על כך כתב בספר באר מים חיים: "צריך לדעת מה עשיה עשה יעקב הלא הוא לא עשה כלום כי אם שב ואל תעשה היה שהמתין?.. ואך כי לבן ביקש מיעקב.. שתעשה אתה השמחה והסעודות הצריכין להיות בשבעת הימים בכדי שידעו הכל כי כבר נתרצית בלאה ואינה אצלך באונס והכרח". יעקב לומד להכיר את לאה. הוא משמח אותה, הוא מתגבר על ההפתעה ומתוודע אליה. את רחל הוא אהב ממבט ראשון, אבל את לאה הוא יאהב ממבט חוזר ונשנה. *** חיי הנישואין הם לפעמים בחינת לאה ולפעמים בחינת רחל. יש בהם צדדים של מסגרת וצורך לצד הלהט וההרמוניה.