רשומות

מציג פוסטים מתאריך מאי 5, 2019

יום יום חג - *תובנה*

כשהתורה פותחת את פרשיית המועדות היא כותבת: "מוֹעֲדֵי ה' אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי.. שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן". רבים מהפרשנים תמהו מדוע לאחר הכותרת העוסקת במועדים מופיעה דווקא השבת. אולם אולי יש לתמוה על לשון הפסוק העוסק בכלל בששת ימי החול. תמיהה נוספת היא על לשון הפסוק: "שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה" - כאילו המלאכה נעשית מעצמה ומתבצעת מאליה. ואולי שתי הקושיות מתורצות זו בזו. מועדי ה' הם ימי החג, שלושת הרגלים, חול המועד וימי הדין והרחמים. אבל יש באפשרותו של האדם להרגיש תחושה של מועד גם בימים אחרים. אם האדם יחיה בתחושה של קרבה לה', של התוועדות משותפת וועידה שבה הוא והבורא נמצאים יחד - הרי שכל יום יהיה עבורו יום מועד. מקרא קודש שהוא בעצמו קרא. תחושה כזו יכולה להיות מורגשת רק כשהאדם יזכור שהקב"ה מנהיג את העולם. שלא רק האדם הוא שעושה את המלאכה אלא העזרה האלוקית היא שמסייעת בעדו. אם בששת ימי החול נרגיש כאילו מלאכתנו נעשית מאליה, הרי שכל יום מימי החול יהיה עבורנ