רשומות

מציג פוסטים מתאריך מרץ 1, 2020

עבודה ביצירת הכלים

בסיום עבודת המשכן, מביאים בני ישראל את כל מה שייצרו במשך הזמן לחוות דעתו של משה. התורה (שמות לא מב-מג) מספרת על המעמד המרגש הזה בביטויים מיוחדים "כְּכֹל אֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת מֹשֶׁה כֵּן עָשׂוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֵת כָּל הָעֲבֹדָה : וַיַּרְא מֹשֶׁה אֶת כָּל הַמְּלָאכָה וְהִנֵּה עָשׂוּ אֹתָהּ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' כֵּן עָשׂוּ וַיְבָרֶךְ אֹתָם מֹשֶׁה:" . הפסוק מתאר את מעשה המשכן בשני מילים שיש ביניהם הבדל, בתחילה הוא קורא לה 'עבודה' ולבסוף הוא מכנה אותה במילה 'מלאכה'. עשיית המשכן היא אכן מלאכה, דבר המצריך כוחות פיזיים ושילוב של כישרונות רבים מאוד. אבל מה משמעותו של הביטוי 'עבודה' בהקשר הזה, עם ישראל טרם עבד במשכן ולו יום אחד. השאלה הלשונית מתעצמת כשמעיינים בתרגום אונקלוס לפסוקים אלו: "כן עבדו בני ישראל ית כל פולחנא : וחזא משה ית כל עבידתא .." . אונקלוס משמר את ההבדלים בין הביטויים ומדגיש אותם - בני ישראל עשו פולחן, עבודת אלוקים כאשר בנו את המשכן. איזו עבודה בדיוק מתקיימת בהכנת כלי המשכן ואוהל מועד, ובהבאתם למשה רבנו. בדברי המפרש