רשומות

מציג פוסטים מתאריך פברואר 24, 2019

תורה של מצורע

פרשני המקרא נחלקו בשאלה האם הצרעת היא מחלת עור רגילה או נגע רוחני התלוי במצבו של האדם. אחת הראיות לכך, שהצרעת היא עניין רוחני ולא טבעי היא תיאור תהליך רפואתו של המצורע. תהליך זה מתואר בפרשתנו שמציירת באריכות תהליך פלאי הכולל מעשים רוחניים מלאי מסתורין. לא זו בלבד, שהתהליך הוא מופלא הרי שיש בו מעשים שאמורים להחמיר את הצרעת ולא להסיר אותה. כך למשל ביאר ה'אור החיים' (ויקרא יד ב) בפרוטרוט, שהרי הצרעת הטבעית נובעת 'מעפשות וזיהום הגוף ותגבורת המרה אשר תתגבר באדם ועושה רושם בבשרו' . תהליך פיזי שכזה מתרחש בדרך כלל כאשר האדם נמצא במצב נפשי ירוד. 'ודבר זה יסובבנו העצבון וצרת הלב ושממון השכל, והרפואה הטבעית לזה היא הרחקות העצבון ועניינים המרחיבים לבו של אדם ומשמחים אותו' . למרבה הפלא, למרות שהבדידות גורמת לעצב ומרה שחורה המזהמת את הגוף, הרי שרפואת המצורע מתרחשת דווקא כשהוא בודד ובגדיו מלוכלכים. 'ודברים אלו הם כפי הטבע נגדיים לרפואת סיבת הנגע ואדרבה יולידו הנגע מחדש, וכאשר יראה האדם שהגם שעשה דברים אלו שהם נגדיים אף על פי כן על ידי שהרהר תשובה והתודה חטאתו..

קרני העגל וקרנות המזבח

אחרי חודשים של הכנות, ושבעת ימי המילואים הגיע תורו של אהרן להתחיל בעבודת הקודש. לשם כך פונה משה אל אהרן ומזמין אותו לעשות את עבודתו (ויקרא ט ז) - 'וַיֹּ֨אמֶר מֹשֶׁ֜ה אֶֽל־אַהֲרֹ֗ן קְרַ֤ב אֶל־הַמִּזְבֵּ֙חַ֙ וַעֲשֵׂ֞ה אֶת־חַטָּֽאתְךָ֙ וְאֶת־עֹ֣לָתֶ֔ךָ וְכַפֵּ֥ר בַּֽעַדְךָ֖ וּבְעַ֣ד הָעָ֑ם וַעֲשֵׂ֞ה אֶת־קָרְבַּ֤ן הָעָם֙ וְכַפֵּ֣ר בַּֽעֲדָ֔ם כַּאֲשֶׁ֖ר צִוָּ֥ה הֽ'' . משה לא מסתפק בהזמנה לעשיית הקרבנות אלא מזמין את אהרן להתקרב למזבח. מה משמעות הבקשה - 'קרב אל המזבח', ממנה משתמע שאהרן היה מרוחק מהמזבח. בדברי המדרש (ספרא שמיני א) אנו מגלים כי מילים אלו טומנות בחובן דו שיח עמוק וכאוב בין משה ובן אחיו הכהן. הבקשה של משה מאהרן להתקרב אל המזבח אינה הזמנה של כבוד אלא ניסיון לסייע לו להתגבר על טראומה לא פשוטה. 'היה אהרן רואה את המזבח כתבנית שור והיה מתיירא ממנו. ואמר לו משה: 'אחי לא ממה שאתה מתיירא ממנו, 'הגיס דעתך וקרב אליו!', לכך נאמר 'קרב אל המזבח!'' . כשאהרן מוזמן להקריב את קורבנו הראשון בחנוכת המזבח, הוא מתקשה לעשות זאת, הוא מזכיר ל