התשובה שאחרי התשובה
הגמרא (ראש
השנה יח ב) מגדירה את מעמדן של תשובת היחיד למול תשובת הרבים. תשובתן של הרבים
מתקבלת תמיד כפי לשון הפסוק (דברים ד ז) - "כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ
אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו כַּה' אֱלֹהֵינוּ בְּכָל קָרְאֵנוּ אֵלָיו".
קרבת אלוהים לעמו היא המאפשרת עשיית תשובה ציבורית המתקבלת בכל עת. אבל כשמדובר על
היחיד, יש צורך במאמץ אדיר שכן אלוהים מתגלה אל היחיד רק כשהוא דורש את קרבתו ועל
כך ציווה הנביא "דִּרְשׁוּ
יְהוָה בְּהִמָּצְאוֹ, קְרָאֻהוּ בִּהְיוֹתוֹ קָרוֹב" (ישעיהו
נה ו). לא זו בלבד, חז"ל מגלים לנו שהדרישה הזו מתאפשרת רק בעשרת ימי
תשובה שבהם יש קרבה יתרה. כלומר, הקביעה אם ומתי התשובה מתקבלת תלוי במידת הקרבה
בין האדם לאלוקיו.
משה מבקש לייצר ערבות הדדית כיון שהיא זו שמסייעת לתהליך התיקון והתשובה ומייצרת את תשובת הרבים הנעלית. אם אנשים רבים יהיו מחוברים ביניהם, התיקון הפנימי של כל אחד יהפוך למגמה של תשובה כללית ומתקבלת. המגמה הזו חשובה כל כך ולכן משה הולך ומכתת את רגליו בעבורה.
את המגמה הזו מבקש משה לבטא בציווי על מצוות הקהל, פעם בשבע שנים העם מצווה להתקהל יחד בחג הסוכות לשמיעת קריאת התורה. גם התקהלות זו מתפרשת בדברי ה'כלי יקר' (דברים לא יב) כקריאה לעשיית תשובה כללית. אחרי הימים שבהם גם היחיד הגיע לקרבה גדולה, מגיע הזמן שבו הקרבה שמורה רק לתשובה הציבורית. לאחר יום הכיפורים ממשיכים ישראל להיות טרודים בעשיית המצוות, אבל אז, מגיע היום הראשון של חג סוכות והחשש מההתדרדרות הרוחנית גובר - 'יום ראשון לחשבון עוונות'. לכן, באותו זמן מתקהלים ישראל יחד, כשהם יושבים בסוכה מאחדת ונוטלים את ארבעת המינים המגוונים, ובכך הופכים את תהליכי התיקון והתשובה האישיים שלהם לתשובת רבים, המתקבלת בכל עת.
במילים אחרות, אחרי שהיחיד עסק בחטאיו האישיים, באה הליכתו של משה ומבקשת ממנו להתחיל לעסוק באחדות. מעתה, הוא יכתת את רגליו לדאוג לקרבה בין אדם לחברו ומתוכה לקרבה מופלאה בין האומה כולה לאביה שבשמים. מן המפורסמות הוא שיום הכיפורים לא מכפר על עבירות בין אדם לחברו. מה שמתבאר מדברינו הוא, שעבירות אלו גורמות שגם כוחה של תשובת הרבים הפועל בכל ימות השנה לא תכפר. רק אחדות פנימית תוכל להעניק לכלל את קרבת ה' המיוחדת שבה הם נענים בכל עת שרק יקראו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה