הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

הארה לנר ראשון של חנוכה
------------------------------
הנר הראשון בחנוכה לכאורה הוא הכי חשוב. תמיד ראשון הוא הכי חשוב. אבל מסתבר שדווקא ההפך, הוא הנכון.
ביום הראשון לא היה נס גדול, כי השמן ממילא הספיק. 
בימים הבאים, נדליק את הנר הראשון רק בסוף, אחרי הדלקת הנרות שנוספו.
כי כנראה, לא תמיד מי שנמצא ראשון הוא המובחר יותר. ההתלהבות הראשונית לא בהכרח מספיקה. מי שעונה ראשון הוא לפעמים חמור שקופץ.
כי לא כל יום בחיים אפשר לברך 'שהחיינו' ולמרות זאת - כל יום הוא פתח לשינוי.
*
האם אנחנו עושים בחיים ובעבודת ה' רק דברים שמלהיבים אותנו?
*
מתי אנחנו מתחמקים מדברים שהתרגלנו אליהם?
*
אילו דברים בחיינו הם נר ראשון ואלו הם נרות התוספת?
*
איך מרגיש הנר הראשון? בודד?

הארה לנר שני של חנוכה
------------------------------
השני הוא הכי מקופח. אף אחד לא זוכר מי זכה במדליית הכסף, גם ב'מעוז צור' הרבה בכלל לא מכירים את הבית השני.
אבל בעצם, אין בעולם שלנו דבר יחיד, הכל בא בזוגות. גבר ואישה, אב ובן, רוח וחומר, שכל ורגש, אסור ומותר.
כי הזוג הוא ההזדמנות היחידה ליצור דבר חדש, להוליד את ההמשך, לנהל שיחה ולמנוע חדגווניות.
הנר השני הוא הרגע שבו המכבים קלטו שאירע נס, זה היום שהבינו שנוצר פלא.
אם נאפשר לשני להתבטא, ניתן מרחב לעוד אחד להאיר - לתלמיד, לבן הזוג או לסגן - נראה דברים שלא ציפינו להם.

הארה לנר שלישי של חנוכה.
------------------------------
כשמצטרף שלישי לתמונה, הכל משתנה.
נקודה שלישית היא התנאי להצליח לייצר צורה. לא רק קו בין שתי נקודות אלא משולש עם כיוון ומגמה. משולש הוא גם התחלה של צורה שיש בתוכה שטח.
במקורות, השלישי הוא הבן. הוא זה שמעניק משמעות, הופך אנשים ל'הורים' ובני זוג ל'משפחה'.
חנוכה הוא חג החינוך, זה שמתרכז בהארה והדלקת ניצוץ. כי חינוך אינו מתבצע מאליו הוא מצריך מאמץ גדול שהמשולש יהיה כך - 🔼 ולא כך - 🔽. שהמגמה בבית תהיה לעלות, להתקדם ולהתפתח בהתמדה ועקשנות - 'להעלות נר תמיד'.
זה לא פשוט, לפעמים האש לא נתפסת בפתיל, במשולש יש זוויות וקודקודים חדים.
אבל עם סבלנות ותפילה - הילדים יהיו ישרים, מוצלחים ובעלי מידות טובות. והמשולש, הוא יהפוך לישר זוית, משוכלל ושווה צלעות.

הארה לנר רביעי של חנוכה
------------------------------
המספר ארבע מבטא אצלנו שלמות מבוססת. הוא כולל את ארבע רוחות השמים, ארבע העולמות וארבע אותיות שמו של האל.
הריבוע, מזכיר לנו את ארבע קירות הבית המבוצר והמגונן.
השילוב בין המספר והצורה הם 'שלום בית' - יצירה של בית שהוא שלם ומיוסד. 
אנו רגילים לתפוס את המושג 'שלום בית' כזוגיות שאין בה סכסוכים ויש בה שקט תעשייתי. אבל זה יותר מכך. 'שלום בית' הוא בית שמכיל ארבע פינות, כיוונים שונים, רחוקים מזרח ממערב וצפון מדרום אבל כולם מרגישים שהם קשורים לאותה מסגרת. לא שקט תעשייתי אלא תעשיה שכל אחד שותף לתוצר שלה.
הערב, תדליק האישה גם נרות שבת של 'שלום בית'. כי היכולת לשמור את כולם באותו ריבוע, שנתפס כנוקשה לפעמים, היא תכונה נשית של הכלה ומיסגור מחדש של פינות שנפרצו.
לא פלא, שיש לנו דווקא ארבע אמהות, שהאישה נקראת במקורותינו 'בית' ומי שאין לו אישה 'שרוי בלא חומה'.
כי בית הוא לא רק בניין 'מרובע' אלא תחושה של שייכות והשלמה.

הארה לנר חמישי של חנוכה
------------------------------
היום עברנו מעבר לצידו השני של השמש, נחזור על כל מה שלמדנו במדרגה גבוהה יותר, רוחנית יותר.
הנר החמישי מצביע על נקודת האמצע של הריבוע, . נקודה שלא רואים במבט פשוט אבל כל המציאות מתרכזת בה.
הנר החמישי מלמד אותנו שאיננו רוצים רק מסגרת שלמה (כמו בנר הרביעי) אלא כזו ששואפת לקדושה.
כמו חמשת בני חשמונאי שהפיצו את האור של חמשת חומשי תורה.
היום נשאל את עצמנו, מה מרגישים כשנכנסים לארבע קירות ביתנו - קדושה או חולין?, האם ביתנו סובב סביב מסכים ופלזמות או סביב שולחן משותף של לימוד וסעודה? האם ילדינו מסתגרים כל אחד בחדרו או שכולנו חולקים סלון משותף?.
כשיש מרכז לבית, הוא לא רק house אלא home..

הארה לנר שישי של חנוכה
------------------------------
הנר השישי פותח מרחב חדש - התלת מימד. אחרי הריבוע אנחנו מתקדמים לקוביה עם ששת הפאות. היום אנחנו עוסקים בתת מודע, במסר הסמוי, שלא נכתב ובקושי נמסר בעל פה כששת סדרי משנה.
בנר השלישי דיברנו על חינוך הילדים, היום אנחנו חוזרים לכך במדרגה גבוהה יותר.
מה המסרים שאנו מעבירים לילדינו באופן *לא מודע*? מה הם מפרשים כהצלחה וכיצד אנו מגיבים לסוגים שונים של כישלון מצידם? האם מה שאנו אומרים להם זהה למה שאנחנו משדרים במעשינו?.
הקוביה מוסיפה לתהליך שלנו את ההיבט של המזל, של המשחק בקוביה 🎲. נכון, אסור להשאיר את הדברים לידי המזל, אסור להשתעבד לו אבל אסור גם לאבד את יכולת האילתור, את האפשרות להשאיר דברים ליד המקרה, את ה'זרימה'..
ובכלל, האם אנו מחנכים למורכבות? לכך שיש כמה סוגים של משולשים, שלפעמים מותר גם לטעות ולפעמים חייבים לשאוף למעלה? אם נעשה כך, הרי שנקבל צורה של מגן דוד עם ששת קודקודיו. 🔯
השש מוסיף לנו את העומק והגובה, את התיבה המכילה סתירות רבות כל כך, את משמעות החיים..

הארה לנר שביעי של חנוכה
------------------------------
הנר השביעי מפגיש אותנו עם מימד הקדושה. שבעת קני המנורה הקדושה שבה נעשה הנס מסמלים את הקודש של המהלך האישי, הזוגי והחינוכי שאנו עוברים יחד.
אם בנר השני דיברנו על הזוגיות הרי שכעת אנו חוזרים לכך במבט מרומם יותר. שבע היא זוגיות מקודשת, שבת הוא יום של חיבור בין העם לאלוהיו, בין הרעיה לאהוב, בין כנסת ישראל לקב"ה.
היום הזמן להתעכב על הזוגיות שלנו, לשאול עד כמה היא קדושה.
האם אנו פועלים כזוג בהיבטים הרוחניים, האם אנו מעודדים את השני להתקדם בקדושה, האם אנו מסוגלים לשוחח בעניני עבודת ה' - ללמוד יחד, להתייעץ, לשפוך שיח, להתוודות על חולשות, לקבלות רוחניות משותפות.
הנישואין שלנו התחילו בקידושין, בדת משה וישראל; חבל שנהפוך אותם רק לשיח של תיאום איסוף הילדים מהחוג או אחריות לתשלום הארנונה..

הארה לנר שמיני של חנוכה
------------------------------
הנר השמיני ממלא את כל הקנים, מציף את כל החלל ומאיר לכל הכיוונים. שמונה, המספר העל טבעי, מבטא תחושה של חוסר גבולות, של השתלטות מוחלטת, של אבדן הגדרות.
הנר הזה מתחבר למקבילו - הנר הראשון. ההוא, שביטא את הדבר היחידי בעולם שאין לו זוג - את האל.
להרבה מאיתנו יש אלוהים בלב, אמונה יוקדת ותחושת קרבה. השאלה היא אם אנו פוגשים אותו *בכל* מקום, *בכל* הזדמנות. האם אנו נוטים לשכוח ממנו בשעת הצלחה? האם אנו מתעלמים ממנו בזמני קושי לטובת ייאוש מכרסם? האם האל שלנו נמצא איתנו בזמן העסקים? ברגעי ויכוח נוקב? בשעות הפנאי?. או שמא אנו שומרים אותו לזמנים מוגדרים ולמקומות מוגבלים..
שמונה הוא סימלו של האינסוף. כי האל שלנו הוא לא רק אל אחד אלא גם אל אינסופי - ממלא את כל העולמות ופוגש אותנו בכל הזמנים. כמו סמל האינסוף המתפתל, גם האמונה שלנו מורכבת וקשה לפעמים אבל אין התחלה וסוף.
את הצהרת האמונה שלנו - 'שמע ישראל' - אנו מסיימים במילה 'אחד'. מילה שהגימטריה של אותיותיה מתחילה ב-1, עוברת מיד אל ה-8 ומסתיימת בנקודת האמצע - 4
.
++++++++++++++++++++++++
תם המסע שלנו שנבנה כקני המנורה:
1-
אמונה באל אחד (נקודה)
2-
זוגיות (קו)
3 -
ילדים (משולש)
4 -
בית (ריבוע)
שמש
5 -
בית קדוש (נקודת מרכז בריבוע)
6 -
חינוך ילדים (קוביה)
7 -
זוגיות רוחנית (נקודת מרכז בקוביה)
8 -
קרבת אלוהים תמידית (אינסוף)
תם ולא נשלם..
------------------------------


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

לדעת להאזין לתרועה