יציאה מתוך החושך

עשרת המכות זכו למספר חלוקות ומיונים, אולם עיון קל בפרשיות השבוע מגלה חלוקה נוספת המחלקת בין שבע המכות המופיעות בפרשת וארא ובין שלוש המכות האחרונות המופיעות בפרשת בא. חלוקה של עשר יחידות לשבע ושלוש היא חלוקה מוכרת ממקורות אחרים שעיקרן חלוקה בין השקפה תיאורטית ובין יישום מעשי. כך למשל את עשר הספירות המתארות את השתלשלות ההשפעה האלוקית והאנושית מחלקים לשלוש ספירות השכל [חכמה, בינה, דעת] ושבע ספירות המידות [חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות]. אם נבקש לאמץ את החלוקה הזו לענייננו הרי ששבע מכות פרשת וארא עסקו בתיקון ההתנהלות המעשית של המידות ואילו שלוש פרשת בא עסקו בתיקון השכל וההשקפה.

אם נבקש לאפיין את שלוש המכות שבפרשת בא, נמצא שבשלושתן מופיע באופן בולט מוטיב החושך. על הארבה מספרת התורה [שמות י טו] "וַיְכַס אֶת עֵין כָּל הָאָרֶץ וַתֶּחְשַׁךְ הָאָרֶץ". במכת חושך הוכתה מצרים בסוגים חמורים של חושך [שמות י כא-כג] - "וִיהִי חֹשֶׁךְ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם וְיָמֵשׁ חֹשֶׁךְ:.. וַיְהִי חֹשֶׁךְ אֲפֵלָה בְּכָל אֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁלֹשֶׁת יָמִים:.. לֹא רָאוּ אִישׁ אֶת אָחִיו וְלֹא קָמוּ אִישׁ מִתַּחְתָּיו שְׁלֹשֶׁת יָמִים". מכת בכורות גם היא מתבצעת בחושך מוחלט בעיצומו של הלילה [שמות יב כט] - "וַיְהִי בַּחֲצִי הַלַּיְלָה".

עניינים נוספים המופיעים בפרשה הם מצוות חדשות שהצטוו בהם ישראל לקראת יציאת ממצרים והן: מצוות קידוש החודש ומצוות קרבן הפסח. גם כאן אנו מוצאים את מוטיב החושך כמוטיב בולט בקיום המצוות ובמשמעותן. רוב מצוות התורה שהזמן גרמן הן מצוות המתקיימות בשעות היום, בפרט אלו התלויות בעבודת הקרבנות שאינה מתקיימת בלילה. עם זאת, מצוות קידוש החודש יכולה להתבצע רק בשעות הלילה בהן רואים העדים את הירח. גם מצוות אכילת קרבן הפסח מתקיימת גם היא בשעות הלילה וכל מה שנותר ממנו בשעות היום אסור בהנאה.

קיים למעשה קשר הדוק בין עולם השכל ותפישת העולם ובין מוטיב החושך והלילה במכות ובמצוות. בדברי חכמינו אנו מוצאים את הלילה כזמן למחשבה, ללימוד ולעיון. התלמוד עוסק רבות בחובה ללמוד תורה בלילה, שבו אנשים אינם יכולים לעבוד וליצור בצורה מוחצנת כפי שנהוג לעשות בשעות היום. אם כן, אך טבעי הוא שכאשר מבקש הקב"ה לתקן את תפישת העולם של ישראל ולגאול את מחשבותיהם. מאות שנים של שעבוד לא פגעו רק בגופם של בני ישראל אלא גם [ואולי בעיקר] בשכלם ודעתם. אי לכך, הקב"ה מבקש לתקן גם את ההשקפות של בני ישראל שמלאות בעבודה זרה, שעבוד לאנשים בשר ודם ודאגה לחומריות וצרכי הגוף.

כחלק מתיקון הדעת ריבונו של עולם מנסה ללמד את ישראל מהי המשמעות של שנות הגלות שעברו עליהם. לפני היציאה אל החופש יכולה להיות תחושה בקרב העם שהכול היה לשווא, שהלילה הארוך שבו חייו מאות שנים היה מיותר. ריבונו של עולם מלמד את ישראל שרק חשכה יכולה להוליד גאולה, שהמעלות הרוחניות שישיגו בעתיד נשענות על הכוחות שהתפתחו בהם בעבר או על התיקונים שתיקנו במציאות המסובכת שבה היו. בכך מלמד הקב"ה את ישראל שהייתה תכלית לשהותם במצרים וכל הגאולה נשענת על הגלות ולא יכולה להתעלם ממנה.

לכן, הקב"ה מראה לישראל שגם את החושך הוא זה שיוצר, החושך אינו תקלה או בעיה בלתי נשלטת אלא בריאה אלוקית ממש כמו האור הזורח. לא זו בלבד, בתוך החושך לומדים ישראל שניתן לקיים מצוות ולהתעלות רוחנית מתוך ההבנה שהחושך מגלה את הלבנה המתחדשת ואת קדושת הבית היהודי המציל את יושביו מהמשחית. עד כדי כך שר' צדוק [צדקת הצדיק קעד] רואה בכך מהלך מובנה בעולם: "וכך הוא הסדר "והעם ההולכים בחשך ראו אור גדול" (ישעיה ט א) מופלג ממי שאינו הולך בחושך. ובכל מקום חושך דכתוב היינו חשכות מאור תורה ולא בצרות עולם הזה לבד. וכן אין אדם עומד על דברי תורה אלא אם כן נכשל הוא על ידי חושך זה".

דברים אלו באו לידי ביטוי בהנהגתו של הרב זאב קרוב [https://goo.gl/ggjbQD], מגדולי המחנכים בציבור הדתי לאומי, שנפטר השבוע לאחר ייסורים קשים, טיפול מסור בבנו אהרן קרוב שנפצע בקרב, חיבור ספרים חינוכיים וניהול מוסדות ופרויקטים חינוכיים. כך למשל,  תיאר הרב את השקפתו בעניין בראיון שהעניק [https://goo.gl/umyqUW]:

"אפשר להתחזק באמונה גם בלי [משברים] אבל בלי ספק שיש עוצמות אחרות ברגעי משבר. "נפלתי קמתי אשב ב חושך ה' אור לי", כתוב במדרש, אם לא נפלתי לא קמתי, אם לא אשב בחושך איך ה' אור לי. אין ספק שהקושי וההתמודדות איתו מעצים ומעמיק את החיים. היכולת באמת להבין מה כל נשימה ונשימה חשובה. אז ככה נולדנו אנחנו רואים, שומעים. כשאתה נאבק על ראייה אתה קולט כמה זה חשוב ולא פשוט בכלל. כך טבע האדם, שהקושי הוא באמת פותח עיניים המהר"ל כותב "אמן שידיעת ההופכים אחת היא" מהחושך אדם מבין יותר מה זה אור ומה החשיבות שלו, ממחלה אדם מבין מה זה בריאות. ככה זה מציאות החיים, אז יכול להיות שזה עצוב לנו אבל ככה הקב"ה ברא את העולם".

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה