מי ישמע כשאלוקים קורא?

ספר ויקרא פותח בקריאה שכל אדם מישראל שואף לשמוע  - קריאתו של האל בכבודו ובעצמו. משה זכה להזמנה אישית, לעיני כל ישראל, לבוא אל הקודש פנימה ולשמוע את קול האלוקים. פניה אינטימית של ה' אל נביאו שכולה חיבה וקירוב דעת - 'הקול הולך ומגיע לאזניו, וכל ישראל לא שומעין' (רש"י ויקרא א א). כיצד זוכים למעלה כזו, לקריאה אישית ומיוחדת שכזו?.

התשובה טמונה במילה הקריאה בעצמה - ויקרא, הנכתבת בא' זעירא. כתיבה המלמדת על הענווה של משה ותחושתו האישית המסרבת להאמין שהוא ראוי לקריאה זו - 'שמשה.. לא רצה לכתוב אלא "ויקר" לשון מקרה.. כאילו לא נראה לו השם אלא במקרה, ואמר לו הקב"ה לכתוב גם האל"ף ושוב אמר לו משה מחמת רוב ענוה שלא יכתבנה אלא קטנה יותר משאר אלפי"ן שבתורה וכתבה קטנה' (בעל הטורים ויקרא א א).

אדם הרואה בעצמו כבלתי ראוי, יכול לזכות לקרבתו של הקב"ה. הזכות הזו לא ניתנת לו כשכר או כמתנת שמיים, זו תוצאה טבעית. רק אדם שמבטל את עצמו לגמרי נותן מקום לאלוקים להתגלות בעולמו. מי שאינו תופס מעצמו, משאיר לאחר את האפשרות להיכנס לתוכו. משה לא מתהדר בכך שהוא 'יודע דעת עליון' ולכן הוא זוכה לא רק לדעת על ה' אלא לדעת את ה' פנים אל פנים.

תכונת הענווה הזו מתאימה מאוד לפתיחתו של ספרנו. היכולת להקריב מעצמך - את בהמתך או מאכלך הפשוט, את זמנך, כוחותיך ורגשותיך - חייבת להיות מבוססת על ענווה גדולה. מי שמבקש להקריב קרבן חייב להבין שהדבר דורש ממנו להיות שפל רוח עד שיוכל להשוות את עצמו לבהמה עצמה, ש'ראוי לו שישפך דמו וישרף גופו לולא חסד הבורא שלקח ממנו תמורה וכופר הקרבן הזה' (רמב"ן ויקרא א ט).

תחושה זו גם מביאה את האדם לעשות את מעשיו באופן נטול אינטרסים ופניות אישיות. האדם אינו מחשיב את רצונותיו האישיים בבואו לבחור את בחירותיו, לומר את אמירותיו או לעשות את מעשיו - אפילו הטובים שבהם. התנהלות זו מכונה בספר מסילת ישרים (פרק טז) - טהרה: 'הטהרה היא תיקון הלב והמחשבות.. ועניינו, שלא יניח האדם מקום ליצר במעשיו'.

מי שפועלים כך בכל מעשיהם הם ילדים. ילדים מתנהלים, לפחות כל עוד לא קלקלו אותם המבוגרים, בצורה שאינה תלויה בדבר, הם אוהבים ללא תנאי וחווים את העולם בצורה טהורה ונטולת פניות. חכמינו ז"ל הבינו שרק הם יבינו את התכונות הנדרשות ממי שרוצה ללמוד את ספר ויקרא: ספר הקרבנות והטהרה. לכן, הם המליצו ללמוד את הספר עם ילדים בראשית דרכם - "הואיל וקרבנות טהורים והתינוקות טהורים, יבואו טהורים ויתעסקו בטהורים" (ויקרא רבה ז ג).

נאמץ גם אנו את טהרתו של הספר ולומדיו הצעירים, נכוון את מעשינו לשם שמים ונשאף לקרבת אלוקים גדולה, שיום אחד אולי תקרא בשמנו בקול גדול

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה