נפרד כדי להשפיע

על אברהם אבינו ויעקב ויינרוט

אם נסקור את אירועי הפרשה המתרחשים אצל אברהם, נוכל לראות בהם מעשים של התנתקות. אברהם אבינו, איש החסד וההשפעה, מתבקש להפוך אט אט לאדם נפרד ומתבודד. 

אברהם נפרד ממשפחתו וארצו, מבן אחיו לוט, ממלך סדום, מבעלי בריתו - ענר אשכול וממרא, מבן ביתו דמשק אליעזר, מישמעאל, מכלל האנשים הערלים. הוא נמצא מעבר אחד מול העולם כולו, נקרא יחידי, איש האמונה הבודד.

באופן מפתיע, הפרידות הללו לא הופכות את אברהם לאיש תלוש. ההפך, מפרידה לפרידה הוא נעשה אדם כללי יותר, בעל השפעה מבורכת על כל האנושות והארץ. מפרידה לפרידה, גדל שטחה של הארץ המובטחת לו. עם כל התנתקות מהסביבה, מתחזק הקשר ונכרתת ברית.

כיון שהפרידה מהאנושות אינה באה מתוך יאוש מלנכולי אלא מתוך דבקות אלוקית. אברהם לא רק זז הצידה אלא גם מתעלה למעלה. הוא רואה יותר אנשים, משקיף על סביבה גדולה יותר. יוצא מן העולם כדי לראות אותו במבט רחב.

*

השבוע, עם פטירתו של יעקב וינרוט התפרסם וידוי מרתק שלו. וידוי שמזכיר מאוד את אברהם, שנפרד מכל המגזרים ובכך זוכה להיות ברכה לכל הארץ. שם מתאר עו"ד ד"ר וינרוט שהיה מוכר לכל בית בישראל והכיר רבים ממנהיגי המדינה - עד כמה הוא אינו שייך לכל אלה:

""כי אני שייך לגזע הארור של הלא-שייכים. אני נמצא בפינת שום מקום, אף מקום וכל מקום. ואם אתה מכיר את הכתיבה שכתבו פסיכולוגים על הצורך של אדם להיות שייך, אתה מבין איזה כאב זה לא להיות שייך, איזה מחיר. אני לא שייך. זה לא רק מעיק, זה כואב.. אני בכל מקום זר. אתה חושב שאצל החרדים ההוויה שלי היא הוויה מקובלת? אתה בא אלי הביתה, אתה רואה את כל ספרות המערב, זו הוויה מקובלת? מה משייך אותי לציבור החרדי? שאני מאמין באמונה שלמה בתורה כערך המרכזי של היהודי והאדם. זה דבר שהוא מרכזי בחיי. לכן אין יום שלא אלמד לפחות שעתיים. אם תשאל אותי אם אני ציוני, אני גם אענה לך בלי היסוס שכן. אני לא ציוני במובן הזה שאני רוצה לבנות אדם חדש, אבל אני בהחלט רואה בשיבת העם היהודי לארצו מאורע שהוא מעבר לנתפס. אני לא שייך להוויה החילונית, אני לא שייך להוויה החרדית ולא שייך לשום הוויה אחרת. וזה קשה. זה כל כך קשה שאין לך מושג. אבל אין לי ברירה, אני לא מוכן לוותר על אף אחת מאלף הנשמות שמתרוצצות בתוכי"."

כשמתבוננים באברהם אבינו, עם אלף הנשמות - המתפלל והלוחם, איש החסד הזובח את בנו, מבינים שלפעמים מי שלא שייך לחלק מסוים של האנושות - הוא זה שהמציאות משתייכת אליו ונהנית מברכתו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה