תפילה למעלה מן הטבע

לפני שאליעזר מגיע אל הבאר בחיפושיו אחרי שידוך ליצחק הוא נושא תפילה: 'וְהָיָה הַנַּעֲרָ אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיהָ הַטִּי נָא כַדֵּךְ וְאֶשְׁתֶּה, וְאָמְרָה שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה, אֹתָהּ הֹכַחְתָּ לְעַבְדְּךָ לְיִצְחָק, וּבָהּ אֵדַע כִּי עָשִׂיתָ חֶסֶד עִם אֲדֹנִי' (בראשית כד יד). התפילה הזו טומנת בחובה תנאי מופלא מאוד, ואפילו יומרני. אליעזר מבקש דבר שהוא לא נזקק לו, כל מבוקשו הוא למצוא מישהי ממשפחת אברהם. מדוע אליעזר לא ביקש בפשטות למצוא שידוך כזה ולמלא את שליחותו בפשטות בלי דרישות מוגזמות.

כנראה, שאליעזר למד זאת מאדונו הגדול - אברהם אבינו. כשאברהם מתפלל על סדום הוא לא מתפשר, הוא מבקש להציל את כל חמש הערים ולא מסתפק בהצלת לוט או בויתור על עיר אחת. אברהם לימדנו באותה שעה פרק בהלכות תפילה, המתפלל צריך לבקש בתפילתו את השאיפות הכי גבוהות שלו ולא להסתפק בצרכיו הפעוטים. אברהם היה יכול להתפלל רק על לוט אבל הוא בחר לבקש על תיקון העולם כולו, על עשיית המשפט בחסד וחמלה.

אליעזר, עבד אברהם, הולך גם הוא בדרכיו ומבקש לזכות לשידוך מופלא מעל לגדרי הטבע. האישה שהוא מתפלל עליה צריכה להיות בעלת חסד שאינו בגדרים אנושיים מצויים. אליעזר רוצה למצות את כוחה העצום של התפילה ולא מוכן להסתפק בבקשה מצומצמת וטכנית. זאת, מתוך ביטחון עצום באלוהים שמסוגל למלא את בקשתו במלואה.


את הביטחון הזה אליעזר מבטא בכך שהוא נותן את התכשיטים לרבקה מיד לאחר שהיא מסיימת להשקות את הגמלים, עוד לפני שהוא מברר אם היא שייכת למשפחת אברהם. 'לאחר שנתן לה -שאלה, לפי שהיה בטוח בזכותו של אברהם שהצליח הקב"ה דרכו' (בראשית כד כג). אליעזר התפלל מתוך ביטחון ושלווה שתפילתו תעשה גדולות ונצורות ולכן כשראה את רבקה שואבת לגמלים - כבר אז נחה דעתו.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה