שלושה ימים לנטיעה בבית ה'

  בזוהר (ג יח א) מובאת עדות על רשב"י מפי בנו -

א"ר אֶלְעָזָר, חֲמֵינָא לְאַבָּא בְּיוֹמֵי דְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים, דְּלָא בָּעֵי לְמִשְׁמַע צְלוֹתָא מִכָּל בַּר נָשׁ, אֶלָּא אִי קָאֵים עָלֵיהּ תְּלָתָא יוֹמִין קוֹדֶם, לְדַכְּאָה לֵיהּ. [אמר ר' אלעזר, ראיתי אבי ביום ראש השנה ויום הכפורים, שלא רצה לשמוע התפלה מכל אדם, אלא אם כן עמד עליו שלשה ימים מקודם, לטהר אותו.]

 

על פי דברים אלו כתב השל"ה (ראש השנה נר מצוה יג) הדרכה לרבים -

שלשה ימים קודם ראש השנה וכן קודם יום כפורים, צריך השליח צבור וכל מי שנברר מהקהל להתפלל או לתקוע, צריכין להפריש עצמן מכל דבר המביאים לידי טומאה, וצריכים טהרה ביותר..., הרי רבי שמעון בר יוחאי לא רצה לשמוע התפילה משום אדם בבית הכנסת בראש השנה ויום כפורים, אלא אם כן היה בוחן אותו שלשה ימים קודם יום טוב, שהיה בודק אותו אם הוא הגון להתפלל, הן מחמת מעשיו, הן מחמת ידיעת הכוונה.. על כן צריך להיות השליח צבור או התוקע, בעל תשובה גמור, וגם ילמוד התפילה וכוונת התקיעות ביותר.

 

דברים אלו, שנפסקו להלכה (מג"א תקפא ט) זוכים לביאור מיוחד בדרשות החתם סופר (כ"ז אלול תקצ"ג ותקצ"ח), ביאור שנוגע לנו במיוחד בהיכנסה של שנת השמיטה. בני האדם והצדיקים בעיקר, נמשלים לעצים שתולים - "שְׁתוּלִים בְּבֵית ה' בְּחַצְרוֹת אֱלֹהֵינוּ יַפְרִיחוּ" (תהלים צב יד). למרות הקשיים, מקור יניקתם של צדיקים אלו הוא מבית ה', ממקורות טהורים - "למה צדיקים נמשלים בעולם הזה? לאילן שכולו עומד במקום טהרה ונופו נוטה למקום טומאה" (קידושין מ ב). אבל לעיתים בצוק העיתים, במהלך השנה, האדם אינו נטוע במקומות הנכונים, שורשיו לא נמצאים בטהרה ובקדושה והוא מבקש לשוב ולהיות שתול בבית ה'. "אם אדם בכל השנה הולך שובב בדרך ליבו, מכל מקום ביום הדין,.., רצונו שיהיה עמך כולם צדיקים ונהיה מהשתולים בבית ה'" (דרשות חת"ס כ"ז אלול תקצ"ג).

 

אבל באותה שעה חלה עליו הלכה מיוחדת בדיני ערלה ושביעית. ההלכה קובעת שאילן זקוק לשלושים יום על מנת שיקלט בקרקע, ובצמחים אחרים, יש צורך לכל הפחות בשלושה ימים. אם כך, לקראת שנת השמיטה שבה אסורה הזריעה יש צורך להקדים ולזרוע את הזרעים מוקדם יותר. כך למדנו בהלכות שמיטה שיש להקדים את זמני השתילה כבר מט"ו באב, מא' אלול ולכל הפחות מכ"ז אלול.

 

הדברים נכונים גם לנמשל שבו אנו דנים. אנו מבקשים לשתול את עצמנו בבית ה' ולכן אם אנו רוצים שהדבר יעלה יפה - עלינו להקדים מראש חודש אלול בתשובה ומעשים טובים. ובפרט כשאנו מגיעים לישורת האחרונה - שלושת הימים האחרונים בשנה שנצרכים לקליטת הצמחים. בהם עלינו למהר ולזרוע את מעשינו הטובים מוקדם ככל האפשר - "זִרְעוּ לָכֶם לִצְדָקָה, קִצְרוּ לְפִי חֶסֶד, נִירוּ לָכֶם נִיר, וְעֵת לִדְרוֹשׁ אֶת ה'" (הושע י יב). אם נעשה זאת, יהיו הדברים מושרשים בליבנו עד שנזכה שתצמח לנו ישועה בראש השנה עצמו - "זורע צדקות, מצמיח ישועות". בשלושת הימים שלפנינו נלך בדרכו של רשב"י - נטהר את עצמנו, נעיין בתכני התפילה ונכוון את עצמנו לעבודת ה' בשנה המתקרבת. נגיע כשאנו נטועים ב"שָׂדֶה אֲשֶׁר בֵּרֲכוֹ ה'" (בראשית כז כז) ויתקיים בנו מקרא שכתוב: "לְכוּ וְנָשׁוּבָה אֶל ה'.. יְחַיֵּנוּ מִיֹּמָיִם בַּיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יְקִמֵנוּ וְנִחְיֶה לְפָנָיו.. וְיָבוֹא כַגֶּשֶׁם לָנוּ כְּמַלְקוֹשׁ יוֹרֶה אָרֶץ" (הושע ו א-ג).

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה