שני דרכים למצוא את הבורא

הקב"ה המסתתר בטבע הוא האבדה שאנחנו מחפשים כל הזמן. הוא מונח שם, קשור אלינו ושייך לנו אבל לא נראה בעין, לא נוכח בקרבת מקום. וככל שאנחנו חוטאים יותר, אנחנו מתרחקים יותר ויותר מהאבדה שלנו.

כולם מכירים, כבר מגיל צעיר, שאבדה אפשר למצוא על ידי מתן סימנים. אבל בדרך הזו יש הרבה מאמץ - הסימנים צריכים להיות מדויקים, צריך לומר אותם בצורה נכונה ויכול להיות שהסימנים כבר ישתנו או יתעוותו. כפי שמזהיר רבי צדוק מלובלין [צדקת הצדיק סד]:

פעמים שרואה בבירור שה' יתברך מסייעו ומסכים עם מעשיו, עם כל זה אינו ראיה כי מעשיו ישרים באמת.
ועל זה נאמר: 'מדריכך בדרך תלך' ודרשו רז"ל: 'בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו'. [ואמר 'בדרך' שרצונו לומר בספרי משלי, דרך התורה, כמו שכתבתי לעיל אות מח, כי אין ה' יתברך מסייע אלא כשהוא על פי דעתו הולך בדרך התורה. ומה שלמדו מבלעם, גם לפי דעתו של בלעם כפי סיטרא דיליה היה דרך זה ישר לו כפי מה שהוא, ומובן].

אבל יש דרך אחת שהיא טובה יותר ממתן סימנים, אולי היא לא מוכרת אבל אנחנו מוכרחים להכיר אותה ולהכיר בה. תלמיד חכם יכול לקבל את אבדתו באמצעות טביעת עין כלומר: אם הוא מזהה חפץ מסויים כאבידתו, מאמינים לו שהוא דובר אמת, ואין דורשים ממנו לתת סימנים. צריך לדעת, שזיהוי על פי טביעות עין עדיף על זיהוי על פי סימנים, אף כשהסימנים הם מובהקים ביותר.

וכן כתב בשפת אמת [שבועות]:

רואים את הקולות פירש מו"ז ז"ל כעין דאיתא בגמ' דאיכא טביעות עינא דקלא. ופירוש הדברים שהכירו והבינו שהם דברי אלקים חיים. כי נפשות בנ"י הם חלק אלוה ממעל. וכשנתלבשו בעולם הטבע נכבה כח האלקות. וכשעמדו על הר סיני ושמעו הדיברות הרגישו בנפשותם התקשרות הנפשות אל הבורא. וזה פי' הכיר את בוראו שנאמר באברהם אע"ה וכ"א במד' איזה דעת זה המכיר את בוראו ומי שזוכה להכרה זו א"י לשכוח את הבורא כי הוא דבקות בעצם הנפש. וזהו ענין הטביעות עין להכיר את הבורא מיוחד רק לבני ישראל. כעין דאיתא אין מחזירין אבידה לע"ה רק בסימנים ולת"ח בטביעות עין. הרמז כי באמת כל מה שברא הקדוש ברוך הוא לכבודו. למענהו. לעדותו להעיד עליו. אבל הכל בסימנים ורמזים על כח אלקות. ובסימנים יש חילוקים יש מובהקים ושאינם מובהקים ויוכלו להתדמות בשקר. אבל בנ"י שניתן להם התורה מכירין את הבורא בטביעות עין ממש. ולזה אין הכחשה בעולם. לכן הם עדים מיוחדים על הבורא. וכ"כ אתה הראת לדעת כדי שיוכלו להעיד על הבורא.


אנחנו נמצאים בימי תשובה, מי שמנסה לראות באלו מקומות עליו לחזור בתשובה יכול להיתקל בהרבה תהיות, ספקות ונפילות. אבל מי שהתשובה שלו היא מתוך תורה, על פי תורה, עם תורה ובהשראתה של התורה מצליח לפתח 'טביעת עין'.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה