צדיק הלומד מכל אדם

כבר נודעו בשערים דברי רש"י (בראשית ו ט) על מעלתו של נח -

יש מרבותינו דורשים אותו לשבח, כל שכן אילו היה בדור של צדיקים - היה צדיק יותר.
ויש שדורשים אותו לגנאי: לפי דורו היה צדיק, ואילו היה בדורו של אברהם - לא היה נחשב לכלום.

למרות שדברים אלו כבר נלמדו בדקדקנות רבה ונדרשו פעמים אינספור, עדיין מצויה בהם לחלוחית של חידוש הנוגעת לעבודת ה'. נבוא לעיין בפירושו של ר' מרדכי יפה - "לבוש האורה" על רש"י:

ודע ששתי אלו הדעות, רוצה לומר הדורשים לשבח והדורשים לגנאי, נותנים לנח מדרגה אחת בצדקותיו, ואינם חלוקים במדרגת מעלת צדקותיו של נח, ולדברי שניהם לא היה אלא צדיק בינוני.
אלא שזה הדורש לשבח ואומר, שכוונת הפסוק היא אם היה בדורות של צדיקים ולמד ממעשיהם -ודאי היה צדיק יותר גדול ממה שהיה,
וזה הדורש לגנאי אומר פירוש "בדורותיו" – לפי דורו היה צדיק ומגנהו הפסוק לומר, שלא היה אדוק בצדקתו, שגם אם היה בדורו של אברהם, לא היה צדיק יותר, כי לא היה לומד ממעשיו ולא היה נחשב לכלום.

יוצא אפוא, שהמחלוקת בין הפירושים אינה האם נח היה צדיק קטן או צדיק גדול. במדד הצדיקות שניהם מעמידים את נח באותו 'מקום טוב באמצע', המחלוקת היא האם נח שלא למד מסביבתו הגרועה עשה זאת בשל אופייה של הסביבה או בשל אופיו שלו. ניתן לומר שנח היה אדם הלומד מסביבתו אלא שבמקום שהיא גרועה, הוא בוחר להתבודד ולפרוש ממנה. אולם המפחית מערכו של נח טוען, שנח לא למד מהסביבה בשל אופיו המתבודד ואין זה משנה באיזו סביבה היה חי - טובה או רעה.

אם נרחיב אומר, הרי שהגדרת הצדיק מקבלת כאן נופך חדש. הצדיק השלם אינו אדם שבהכרח הגיע לצדקותו בכוחות עצמו ובהשגותיו האישיות. צדיק יכול להיות אדם שיודע לספוג מסביבתו המרוממת את הכוחות שמשפיעים עליו לטובה. ומן העבר השני, אם אנו חפצים לחנך את ילדינו להיות צדיקים כדאי לפתח מסביבם תנאים המעודדים עשיית חסד ולימוד תורה. באופן הזה, ילדינו שפעמים רבות מושפעים מסביבתם הרועשת יצליחו לספוג עושר רוחני ולהתעלות מעלה.

הראיה הזו, הרואה בצדיק אדם שלא בוחל בהשפעה סביבתית - כשהיא חיובית ותורמת - מדגישה את ההבדל בין נח למשה כפי שמבאר המשך חכמה (בראשית ט כ) -

הענין, דיש שתי דרכים בעבודת השם יתברך, דרך אחד מי שמייחד עצמו לעבודתו יתברך ומתבודד, ויש מי שעוסק בצרכי צבור ומבטל עצמו בשביל הכלל ומפקיר נפשו עבורם. אם כן, צריך לומר לפי המושג, שזה שמתבודד יעלה מעלה מעלה, וזה ירד ממדרגתו. וכן אמרו קהלת רבה, "כי העושק יהולל חכם" - רבי יהושע בן לקיש שכח פ' הלכות בשביל שעסק בצרכי צבור.

ובכל זאת מצאנו שנח התבודד, ולא הוכיח את בני דורו, לכן אמרו עליו, שאף הוא היה ראוי לכלייה, ורק מתבודד לעצמו היה, בכל זאת אחר שנקרא "איש צדיק" ירד ממדרגתו ונקרא "איש האדמה". ומשה נקרא "איש מצרי" - שהוכרח לגלות, שזה מורה פחיתות בנפש - הואיל ומסר עצמו על ישראל בהריגת המצרי נקרא "איש אלקים", שהגיע לתכלית השלמות מה שיוכל האדם להשיג ועיין מדרש רבה ברכה, ודו"ק.

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה