שבועת שקר - מעילה באמון
מסכת שבועות מסתיימת בשבועות ששומר נשבע לבעל החפץ שעליו התחייב לשמור. כפי שרש"י מעיר דינים אלו מופיעים כבר במסכת בבא קמא ונשנו שוב במסכתנו.
הכפילות הזו מלמדת ששבועת שקר היא חטא כפול: בין אדם למקום ובין אדם לחברו. לכן היא נידונה במסכת הנזקים - "בבא קמא" ובמסכת בפני עצמה - "שבועות".
על החטא שבין אדם למקום, הנשבע מביא קרבן. מבחינת התורה זוהי מעילה: שימוש אישי בקודש לטובת צרכיו האישיים של האדם. לא רק זלזול בשם ה' יש בשבועת שקר אלא ניצול ציני של הבורא לאינטרסים צרים.
אולי ההבנה הזו תתן פתח למלחמה העזה כנגד עבודה זרה. מי שמאמין שאלוהיו הוא רק מקור פרנסה או האחראי על המלחמות, הוא מי שמנצל את הדבר העליון ביותר לרצונותיו הקטנים.
לעומת זאת, אמונה יוקדת בבורא מתבטאת בשבועת אמת שמראה עד כמה הוא סמל לנאמנות מוחלטת.
הכפילות הזו מלמדת ששבועת שקר היא חטא כפול: בין אדם למקום ובין אדם לחברו. לכן היא נידונה במסכת הנזקים - "בבא קמא" ובמסכת בפני עצמה - "שבועות".
על החטא שבין אדם למקום, הנשבע מביא קרבן. מבחינת התורה זוהי מעילה: שימוש אישי בקודש לטובת צרכיו האישיים של האדם. לא רק זלזול בשם ה' יש בשבועת שקר אלא ניצול ציני של הבורא לאינטרסים צרים.
אולי ההבנה הזו תתן פתח למלחמה העזה כנגד עבודה זרה. מי שמאמין שאלוהיו הוא רק מקור פרנסה או האחראי על המלחמות, הוא מי שמנצל את הדבר העליון ביותר לרצונותיו הקטנים.
לעומת זאת, אמונה יוקדת בבורא מתבטאת בשבועת אמת שמראה עד כמה הוא סמל לנאמנות מוחלטת.
תגובות
הוסף רשומת תגובה