משפחה המולידה מנהיגות

רגע אחרי ארבע לשונות של גאולה ולפני תחילת מכות מצרים, התורה מפסיקה בתיאור שושלת היוחסין של משה ואהרן. התיאור מפורט והתורה מסכמת אותו במילים "הוּא אַהֲרֹן וּמֹשֶׁה.. הֵם הַמְדַבְּרִים אֶל-פַּרְעֹה.. הוּא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן". מה ראתה התורה לספר על משפחותיהם של משה ואהרן המוכרות לנו כבר, ובפרט באמצע סיפור הגאולה?

רש"ר הירש מסביר שהתורה ביקשה להעביר לנו מסר חשוב אודות תכונת האדם. אמת, משה ואהרן הגיעו למדרגות רוחניות גבוהות אבל לפני הכל הם היו בני אדם. בני אדם עם משפחה - אישה וילדים, עם קרובים וייחוס שמקשר אותם לכלל האומה. מנהיגנו הרוחניים אינם מלאכים שהגיעו משמי מרום אלא אנשים החיים בקרב עמם שבזכות מעשיהם התעלו למדרגות גבוהות. דווקא לאחר הייחוס הטבעי והאנושי זוכה משה לאמירה המפעימה - "רְאֵה נְתַתִּיךָ אֱלֹהִים לְפַרְעֹה!". מנהיג רוחני הוא מי שאינו שוכח מאין בא אבל אינו פוסק מלנסות להתעלות מעלה.

הדברים חשובים מאוד בהקשר של מאורעות השבוע שעברו עלינו. חדשות השבוע מלמדים אותנו שמי שבגלל מעמדו הציבורי שוכח את חובותיו, עלול להתדרדר לאשפתות מוסריות. ומאידך, מי שתורת ה' בלבו מסוגל להיות איש משפחה ועשיה אבל להתעלות למדרגת מלאך משמח אלוהים ואדם.

יהיו הדברים לזכרו של הרב רזיאל שבח, שעלה והשתבח למדרגת רזי הרוגי מלכות

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

רבנות קהילה - ראשי פרקים למחשבה..

הארה לימי חנוכה - מספרים בחנוכה

לדעת להאזין לתרועה